Sund på den sjove måde

Sunde grøntsager og bær

Det er sæson for nytårsfortsættere, og hvis du hører til dem, der svor, at du vil være lidt sundere i året, der kommer, er du bestemt ikke alene. Desværre er det ikke altid en dans på roser at blive sund – det kræver flid, selvdisciplin og vedholdenhed. Men vi ved, hvad du kæmper med, og selvom du ikke helt undgår at gøre en indsats, kommer her vores bud på, hvordan du bliver lidt sundere – på den sjove måde!

 

  • Dyrk sex. Det er god motion – og det er sjovt!

 

  • Shop. Shopping er faktisk sundt – det er motion for både ben og hjerne! Og hvis du ikke har penge, så vindues-shop i stedet.

 

  • Dyrk sjov motion. Der er ingen, der sig, at du behøver slæbe dig igennem en 45 minutter lang løbetur hver morgen, hvis du hader det af et rent hjerte! Sæt musik på og dans! Dyrk en sport, du synes er underholdende – håndbold, curling, cykling, alt tæller her. Gør det evt. med en veninde, så kan I slå sporten sammen med lidt sjov veninde-hygge.

 

  • Rør dig mere i din hverdag. Cykl på arbejde, eller stå af bussen et stop før du egentlig skal og gå det sidste stykke vej. Støvsug og skrub gulve – det giver både et rent hus og får pulsen op. Tag trappen i stedet for elevatoren. Start hver morgen med at strække dig. Det tæller alt sammen.

 

  • Dyrk let motion. Hvem sagde, at motion betyder, at du skal halse rundt med blodsmag i munden? Der findes masser af måder, hvorpå du kan få motion uden at du skal bruge timer og være ved at dø af udmattelse samtidig. Gå ture (gerne med kæresten eller bedsteveninden – så har I også en god undskyldning for at være sammen). Dyrk yoga. Prøv vibrationstræning – en motionsform, der gør dine anstrengelser endnu mere effektive ved at tilføre vibrationer – så behøver du kun træne i 20 minutter ad gangen! Brug Chung Chi-løbesko til daglig – så rører du muskler, du ellers ikke ville kunne få fat i.

 

  • Grin! Et godt grin er god motion for mavemusklerne, og i tilgift frigør et godt grin hormoner, der gør, at du føler dig mere afslappet og får en højere smertetærskel. Og så giver et stort grin dig et positivt syn på verden!

 

  • Spis slik – men skær ned på forbruget. Du behøver ikke droppe de søder sager helt og aldeles for at leve et sundt liv, det er ok, at du slikker, når bare du ikke gør det hver dag. Hav for eksempel en slik-dag om ugen, nøjagtig som da du var lille og fik lørdagsslik. Og vælg så slik, der er knapt så usundt: Et par lakridser, mørk chokolade med højt kakao-indhold, en kage, der har lavt fedt og sukkerindhold, et par saltede peanuts.

 

  • Spis sunde snacks. Fordi du er sund, skal du ikke sulte – eller at lade være med at små-spise mellem måltiderne, når du trænter. Du skal bare erstatte dine usunde snacks de mere sunde af slagsen.

 

  • Tilbered dine grønsager. Du ved jo sikkert godt, at du skal have 6 stk / 600 gram om dagen af dem, men sund kost med masser af grønsager er ikke nødvendigvis det samme som at du skal tygge dig igennem uendelige mængder dødsyg råkost-salat eller agurkestænger i massevis. Lav lækre salater med nye kombinationer af grønsager og velsmagende dressinger – brug grønsager som fyld i for eksempel lasagne og pastasovs – bag grønsagerne i ovnen med krydderier – prøv nye spændende grønsager og bliv dus med nye smage. Selvfølgelig skal du stadig snitte og skære en del, men hvis resultatet er velsmagende mad, er det faktisk ikke så slemt.

 

Men det allervigtigste skridt, når du skal være sund på den sjove måde, er at du finder ud af, hvorfor du sætter lighedstegn mellem sund og kedelig. Spørg dig selv, om chokolade virkelig er så meget sjovere end agurker – føler du dig for eksempel glad og tilfreds med dig selv, når du har spist dig mæt i Marabou? Hvorfor synes du, at det er sjovere at ligge på sofaen og se tv end det er at danse i en halv time til din yndlingsmusik? Og hvad er det, der gør pizza så meget bedre end ovnbagte rodfrugter?

Handler din aversion mod at spise sundt i virkeligheden om, at det er for svært at bryde de usunde vaner, eller at det er for besværligt? Hænger din modvilje mod motion sammen med, at du har svært ved at passe det ind i din hverdag eller at du ikke gider? Tænk over det, og arbejd så på at løse de egentlige problemer. Måske opdager du, at gevinsterne ved at være sund – at du får mere energi og et bedre selvværd – i virkeligheden er arbejdet værd. Ja, måske finder du endda ud af, at det i virkeligheden slet ikke er så dødssygt at være sund…

Skriv et svar