Anoreksi versus madelskeri

Brug af hvidløg uden at lugte af det

Sådan her bør du bruge hvidløg!

Det der med at lugte af hvidløg dagen efter man er gået ombord i en lækker-lækker, måske gryderet?, eller en anden spændende ret, hvor mutti eller papi lige har hakket et par fed eller fem og hældt i – det er da ikke lige det aller fedeste, vel?

Jeg er altså vild med hvidløg men ikke så vild med at lugte af det dagen efter. Og i øvrigt har min krop også svært ved at nedbryde det. Med fare for at jeg får forskellige, godsindede helse-personligheder på nakken, vover jeg at påstå at vi skal være varsomme med at spise hvidløg… Ikke være varsomme med at bruge det i madlavningen, men altså at spise det der hakkede hvidløg. Det er altså ikke kun mig der har svært ved at nedbryde det. Jeg har spurgt mange andre, som siger at de har det på samme måde. Men jeg har altså ikke denne fornemmelse/påstand eller hvad vi skal kalde den, fra lægevidenskaben.

I går skulle vi have bøffer og selvom det var 4 grader så stod vi da udenfor i haven og grillede (ok, Gildo grillede og jeg tog billeder og video 😍).

Tilbehøret til bøfferne – det er her hvidløget kommer i spil.

Vi lavede blandt andet ovnbagt radicchio og julesalat til, French fries (temmelig usundt, men who cares), fois gras (hm-hmm) som jeg skulle smage sammen med en sød vin lavet på Picolit (jeg havde ikke regnet med at det virkede, but it did like a dream) og til sidst sauteret spinat. Med hvidløg. Sådan her bruger du hvidløget:

Kan du se på billedet at der er to stykker hvidløg? Det er fordi at du først skal pille hvidløget og skære det midtover, for at fjerne den eventuelle stilk, som er indeni. Er der ikke nogen stilk, så meget desto bedre. Hvis den er der, kan du se den. Og den skal du fjerne.

Så placerer du hvidløgsstykkerne på en varm pande med olivenolie og tørret peperoncino/chili som du også kan se at jeg har på panden. Du passer rigtig, rigtig meget på at hvidløget og chilien ikke brænder på, dvs, hvidløget må (helst) slet ikke blive gyldent! Du svitser altså hvidløg og peperoncino i olivenolien på den varme pande, og det er allerede gjort efter 15-20 sekunder. Du kan dufte det. Du kan dufte ‘frisk’ svitset hvidløg når hvidløget beholder sin oprindelige farve. Når hvidløget at bliver gyldent eller (forhåbentlig ikke) brunt, ja, så er det hhv ved at brænde på eller brændt på og ved sidstnævnte bør du ikke bruge det. Fordi det er brændt hvidløg og brændt oliven olie og det er ikke godt for kroppen. Rygende olivenolie kan i øvrigt være/er kræftfremkaldende.

Billede nr to herunder, viser at spinaten er skyllet (og tørret i en salatskålstørrer) mens billede 3 viser den færdig-sauterede spinat. Lige her stadig med hvidløgene ‘i’, men dem fjerner man så, inden man serverer maden.

Voila! Nu smager maden dejlig delikat og let-krydret af spinat med hvidløg og peperoncino – ikke noget med at sidde og spise hele stykker hvidløg, næ, selve hvidløget er slet ikke til stede i spinaten. Og vi lugter ikke af hvidløg dagen efter.

You’re welcome 😍

 

 

 

Følg med mig på

Instagram: @iamwine_jenniferdelaloca, på FaceBook og her på bloggen

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anoreksi versus madelskeri