Brunello 2014 får kun tre stjerner - hvad stiller man op med mindre heldige årgange?

30 dages op og nedture – styr på moods

 

Har du nogensinde prøvet at gennem-tjekke dig selv for hvornår, hvorfor, hvordan og i hvilket omfang du har dine op- og nedture moods i løbet af en 30-dages periode på en måned?

Tænk, jeg har prøvet at tjekke mig selv adskillige gange nu, men det ender oftest med at jeg glemmer at grifle ned, hvad der sker. Så nu grifler jeg ned her i stedet for.

 

For hvad sker der dog for mig, når jeg eksempelvis i forgårs vågner om morgenen og bare er gennem-irriteret, bitchy-ichy-annoying-irriteret – det vil sige, hvorfor mon? DA slet ikke klar over hvorfor. Dagen før, var alt fint.

Post frontbilledet er fra en aften for nylig (no filter by the way), hvor alt bare spillede og var fantalastisk

Den mini-video jeg har sat ind herunder, var fra én af mine stories som jeg lagde op på min instagram profil  i forgårs – efter at jeg havde været ude at løbe en kort tur på 3 km, for at få bekæmpet den værste irritation.

Det fede ved motion – udover at det er så hulens sundt for os – er jo, at når vi bruger energier på at tæske vores kroppe igennem fysisk hård træning, tja, så har vi jo slet ikke de samme energier tilbage at bruge på eksempelvis irritation, eller let eller mildere depression – fantastisk, ikke?

Det er den korte og lette forklaring på hvorfor motion virker på den slags. Men herudover ved vi jo også fra videnskaben, at der er udført utallige undersøgelser, som i værste fald antyder – og som i bedste forklarer – at stresshormonet kortisol, eksempelvis ved løb, sænkes, mens serotonin (som kan forbindes med følelsen af veltilpashed, læs evt om stoffet her) i hjernen øges, nervevækstfaktorer som Brain Derived Neurotrophic Factor (BNDF, læs evt mere her) frigives og påvirker blandt andet hippocampus, så nerveceller kan regenerere (læs evt lidt mere her). Virkelig fantastisk – ud at løb en tur, næste gang du mærker irritation, jeg gør det næsten altid, hvis jeg kan mærke at der er optakt til noget jeg ikke gider i min krop, og I promise – det virker. Hver gang.

 

Well, nu gør jeg det. Jeg starter officielt lige nu, eller rettere, starter fra i forgårs, hvor jeg, som mildt sagt, var i temmelig dårligt humør – umiddelbart uden grund.

I går da jeg vågnede var alt skønt, og solen skinnede ikke engang!

I dag skinner solen og jeg er komsi-komsa – i dag, er der dog en grund til mit knap så fede humør, der har lige været en mindre twist med min kæreste, og der må jeg bare erkende, at hvis jeg ikke har mit bagland i orden, ja, så fungerer jeg bare ikke optimalt. Det gælder min kæreste, mine børn og min nærmeste familie, min mor og mine søskende.

Og hvorfor skal det til, altså at kunne navigere i mood-svigninger?

Fordi jeg er helt og aldeles overbevist om, at man med et navigeringssæt vil blive

  • Et meget dejligere menneske for andre at være sammen med
  • For sig selv at være sammen med
  • Meget, meget mere effektiv

 

Nu er jeg jo temmelig effektiv-styret, det er vigtigt for mig at nå så meget som overhovedet muligt. Ikke noget med at spilde noget tid, her. Men denne effektiviserings-trang spænder nogen gange, og måske snarere ofte, ben for de ting i livet som er aller vigtigst, selvfølgelig nærvær, kærlighed og hengivenhed. Det kan være ret så svært at være nærværende og udvise omsorg når man har meget travlt med at have travlt for at få effektiviseret! Når man så oven i købet skal trækkes med alle mulige (irriterende) mood-svingninger, som hindrer én i at være super-duper-effektiv og på de værste dage, skulle trække sig selv op for at nå et minimum af tasks, så er det endnu mere op af bakke.

Derfor skal jeg nu til bunds i mine moods. Så jeg (bedre) kan navigere i dem. Jeg er startet og glæder mig til forhåbentlig at være blevet meget klogere om 27-28 dage fra Nu! Hvor jeg selvfølgelig skriver om hvad jeg er kommet frem til herinde 💝

Her et lovely billede fra forrige weekend hvor vi var i Italien, både på kæreste weekend og for at komme ned og se til vores hus, som vi er ved at bygge ved Trasimeno-søen. Jaaa, der var der mange positive mood-vibes 💝

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Brunello 2014 får kun tre stjerner - hvad stiller man op med mindre heldige årgange?